Page 50 - XX LAT KLUBU ROTARY LUBLIN - CENTRUM
P. 50
Szkoła Muzyczna im. Paula Harrisa
dla Dzieci Niepełnosprawnych w Lublinie
/…/ Z medycznego punktu widzenia niepełnosprawność nie jest chorobą, nie
da się jej leczyć farmakologicznymi środkami ani stosować powszechnie znanych
metod rehabilitacji zdrowotnej. Można jedynie stosować ćwiczenia usprawniają-
ce. Ale z psychologiczno-pedagogicznego punktu widzenia, w niepełnosprawno-
ści od lat stosowanych jest szereg metod rehabilitacyjno-terapeutycznych m.in.
muzykoterapię. Ta metoda pracy z dziećmi uczy koordynacji wzrokowo-
słuchowej z aparatem wykonawczym, jakim są mięśnie, szczególnie kończyn
górnych u osób z zespołem porażenia mózgowego. Nie bez znaczenia jest aspekt
zdobywania nowych umiejętności a także uczestnictwa w wielu konkursach, pre-
zentacjach muzycznych i ich wygrywaniu połączonych z aplauzem i nagrodami.
To czyni, że dzieci niepełnosprawne (niedowidzenie, częściowa i całkowita ślepo-
ta, zespoły porażenia mózgowego - choroba Little’a, zespół Downa) zostają do-
ceniane przez audytoria, otoczenie sąsiedzkie, aprobowane przez rówieśników, co
w końcu potęguje wiarę we własne możliwości.
Nie jest naszym zamiarem snuć w tym miejscu i czasie naukowych teorii i
rozważań na ten temat, nie jesteśmy bowiem fachowcami w tej dziedzinie, ale
widzimy, że Szkoła Muzyczna dla dzieci niepełnosprawnych jest praktycznym i
bardzo skutecznym sposobem stosowanie tej metody w praktyce, co zresztą po-
twierdzają liczne wypowiedzi rodziców, wychowawców praktyków i naukow-
ców.
4
Joanna Biegalska cytuje rezultaty licznych badań, które potwierdzają, że nie-
pełnosprawni dzięki kontaktowi z muzyką nabierają pewności siebie i poczucia
własnej wartości. Dzięki publicznym występom i udziałowi w życiu społecznym
nie tylko wychodzą z cienia kompleksów, ale również przełamują uprzedzenia
innych i przekonują, że odczuwanie piękna, przyjmowanie wartości estetycznych,
jakie niesie ze sobą sztuka, dotyczy wszystkich bez wyjątku. Oczywiście odczu-
wanie jest w każdym przypadku indywidualne. Inaczej odbiera muzykę dziecko
upośledzone umysłowo, inaczej niewidome, jeszcze inaczej niedosłyszące.
/…/ Biegalska o swoich spotkaniach z uczniami Szkoły, ich rodzicami oraz
nauczycielami tak pisze: edukacja dzieci z lubelskiej szkoły muzycznej dla dzieci
niepełnosprawnych jest podparta rzetelną wiedzą i praktyką z dziedziny muzyko-
terapii. Wieloletni nauczyciel Szkoły - Jan Kułaga, uczący dzieci gry na instru-
mentach klawiszowych i akordeonie mówi:
To bardzo trudna praca, wymagająca systematyczności połączonej z dobro-
cią. Nie wolno się niecierpliwić, krzyczeć na ucznia. Tylko spokój i konsekwencja
przynosi oczekiwane efekty.
Paweł Skowronek na lekcje przychodzi z mamą. Potężnej postury chłopak ma
brata bliźniaka, który jest w pełni sprawny umysłowo i fizycznie. To dla niego
zakupiono do domu organy elektryczne. Sześcioletni wówczas Paweł siedział w
4
Biegalska J., Towarzystwo Muzyczne w Lublinie, Lublin 2011, s. 189.
49