Page 141 - XX LAT KLUBU ROTARY LUBLIN - CENTRUM
P. 141
Uważam, że rzeczywiście istnieje różnica między tymi dwiema postaciami
troski o drugiego człowieka, ale nie można lekceważyć dobra przekazywanego
innym bez motywacji religijnej. Przecież każde dobro, jak wierzymy, pochodzi od
Boga.
A co do filantropii, którą Platon rozumiał jako idee życzliwego (przyjaznego)
odnoszenia się do każdego człowieka z racji wspólnoty w tym samym człowie-
czeństwie, to warto wskazać, że w historii była ona odczytywana różnie. Sokrates
przedstawiał siebie jako takiego filantropa, który co tylko ma, wszystko przed
każdym wysypuje i mówi nie tylko za darmo, ale sam by jeszcze dopłacił, byle go
tylko ktoś chciał słuchać. Byli jednak i tacy myśliciele, którzy utożsamiali filan-
4
tropię z miłością bliźniego (Nietzsche) . Tak czy owak wydaje się, że dobro nale-
ży czynić zawsze i wszędzie i cenić je niezależnie od tego, kto je czyni.
Pytanie o stosunek Kościoła katolickiego do Rotary jest pewnie tak stare, jak
dawna jest historia powstania tych klubów. Osobiście zetknąłem się z tym pyta-
niem w 19 61 r., kiedy będąc w Stanach Zjednoczonych, zauważyłem na klapie
marynarki mojego stryja, który wyemigrował za ocean przed I wojną światową,
brylantową odznakę „Rotary Club”. Jako ortodoksyjny katolik poczułem pewien
dyskomfort. W Polsce ta organizacja nie była znana, ale na Zachodzie stanowiła
trwały element życia społecznego. Dyskomfort pochodził z przedstawionych już
wyżej wyjaśnień dotyczących oskarżeń, że Rotary i inne podobne kluby, np.
Lions, są przybudówką masonerii, a więc inicjatywami jeżeli nie wrogimi, to
przynajmniej konkurencyjnymi w stosunku do charytatywnej działalności Kościo-
ła. Już wówczas wyjaśniono mi sprawę i pozbyłem się dyskomfortu.
Do bliższej znajomości Rotary i innych podobnych klubów doszło za mojego
pobytu w Warszawie i w Krakowie, gdzie spotykałem się z członkami tych klu-
bów przy różnych okazjach, a osobom, które zarzucały mi nielojalność wobec
Kościoła, pokazywałem tekst przemówienia, które pap. Jan Paweł II wygłosił do
przedstawicieli tego klubu, przyjmując ich na audiencji w Rzymie i wyrażając się
z uznaniem o ich działalności, dziękując im za serce i gratulując angażowania się
w pracy dla potrzebujących.
Kraków, dnia 11 kwietnia 2014 r.
Wikipedia z dnia 28 maja 2014 r.
W trosce o pełnię wiary, Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, tłumaczenie i
opracowanie Z. Zimowski i J. Królikowski, Tarnów 1985, s. 174.
Tamże, s. 209.
Za: M. Czachorowski, Filantropia, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2002,
t. 3, s. 432-134.
2014/3/28.
140