Page 72 - XX LAT KLUBU ROTARY LUBLIN - CENTRUM
P. 72

Wojenne lata 1914-1919 spędził w Hiszpanii. Płótna „okresu hiszpańskiego” cechuje
              geometryzacja  (wpływ  kubizmu)  oraz  intensywność  płasko  kładzionych  barw  (wpływ
              fowizmu): Ulica w Madrycie (1916), Taras w Madrycie (1917). W latach 20. zainicjował nurt

              polskiego  koloryzmu  nawiązujący  do  twórczości  francuskich  postimpresjonistów.  Jako
              pedagog patronował grupie malarzy i grafików skupionych w Komitecie Paryskim zwanych
              potocznie kapistami. Od 1923 został ponownie profesorem ASP w Krakowie, od 1925
              kierował filią tej uczelni w Paryżu.
                  Dwudziestolecie  międzywojenne  przyniosło  kolejną  zmianę  stylu  Pankiewicza.
              Stopniowo  zrezygnował  on  z  czystego,  intensywnego,  dekoracyjnego  koloru  na  rzecz
              malarstwa  walorowego,  będącego  obiektywną  wizją  rzeczywistość.  Ewolucję  ówczesnej
              twórczości malarza znakomicie ilustrują trzy martwe natury. Martwa natura z ananasem

              (1923) to intensywne jasne, kolory, barwna płaszczyzna dekoracyjna. Późniejsza Martwa
              natura z  zielonym dzbanem  (1929)  zdradza  zainteresowanie  warsztatem  mistrzów
              holenderskich  XVII  w.  Wąska  gama  kolorystyczna  i  realizm  kreuje  nastrój  refleksji
              i wyciszenia. Owoce w koszyku (1938) to kwintesencja malarskiej doskonałości, trudno
              znaleźć tu odniesienie do określonego kierunku w sztuce. Częstym tematem powojennych
              prac malarza są „pejzaże z puszystymi koronami drzew” okolic Sanary-sur-Mer, Cassis i La
              Ciotat.
                  10 listopada 1933 „za twórczą pracę w dziedzinie malarstwa” został odznaczony przez
              Prezydenta RP Ignacego Mościckiego Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.
              Otrzymał  nagrodę  Ministra  Wyznań  Religijnych  i  Oświecenia  Publicznego  w Salonie
              Malarskim 1937.








































                                                                                                       71
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77