Page 71 - XX LAT KLUBU ROTARY LUBLIN - CENTRUM
P. 71
19 września 2016 r. Zamek Lubelski – Muzeum Okręgowe.
Spotkanie Klubowe na Zamku Lubelskim było wspaniałe - duża dawka strawy duchowej
(zastąpiła tradycyjny posiłek Klubowy).
Pani Kustosz (zasługa Marka Gromaszka) bardzo ciekawie opowiedziała o życiu
twórczym Lublinianina Józefa Pankiewicza a potem o innych malarzach kolorystach. Wiele
ciekawostek z życia artysty opowiedział też Prezydent Jurek Kargol.
Szkoda, że trochę nie dopisała frekwencja, chociaż przedstawiciele RC Lublin i RC Stare
Miasto też gościli....
JT
Józef Pankiewicz – autoportret.
W latach 1884-1885 uczył się w warszawskiej Klasie
Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona i A. Kamiń-
skiego, następnie wraz z W. Podkowińskim wyjechał do
Petersburga aby w l. 1885-1886 przebywać na stypen-
dium w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1889
obaj artyści udali się do Paryża. Tam jego obraz Targ na
jarzyny na placu za żelazną bramą (1888, realistyczny,
zdradzający wpływ A. Gierymskiego) został nagrodzony
srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej.
Zapoznawszy się z pracami impresjonistów po
powrocie do Warszawy w 1890, starał się przenieść na
rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący
do impresjonizmu Targ na kwiaty przed kościołem Św.
Magdaleny w Paryżu (1890) spotkał się z nieprzychylnym odbiorem polskiej krytyki
i publiczności, która doradzała malarzowi wizytę u okulisty. Bezkompromisowy
impresjonizm objawił się w obrazach Wóz z sianem (1890), Pejzaż z krzewami (1890).
Kolejne lata przyniosły fascynację symbolizmem. Tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym,
niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892),
Dorożka nocą (1896), Łabędzie w ogrodzie Saskim (1896), Park w Duboju (1897).
Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera tworzy cykl nastrojowych portretów m. in.
Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897,
nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem).
W 1897 wstąpił do krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W latach
1897-1906 podróżował po zachodniej Europie zwiedzając Holandię, Belgię, Włochy,
Anglię, Niemcy i Francję. W roku 1906 został profesorem Akademii Sztuk Pięknych ASP
w Krakowie. Kolejne wakacyjne wizyty we Francji zaowocowały szeregiem obrazów
i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-
Tropez, Vernon i Giverny. W tym okresie pozostawał pod silnym wpływem twórczości
Paula Cezanne’a. Zaświadcza o tym m.in. seria martwych natur w tym najznakomitsza
Martwa natura z owocami i nożem (1909).
70