Page 71 - XX LAT KLUBU ROTARY LUBLIN - CENTRUM
P. 71

19 września 2016 r. Zamek Lubelski – Muzeum Okręgowe.

                  Spotkanie Klubowe na Zamku Lubelskim było wspaniałe - duża dawka strawy duchowej
              (zastąpiła tradycyjny posiłek Klubowy).
                  Pani  Kustosz  (zasługa  Marka  Gromaszka)  bardzo  ciekawie  opowiedziała  o  życiu
              twórczym Lublinianina Józefa Pankiewicza a potem o innych malarzach kolorystach. Wiele
              ciekawostek z życia artysty opowiedział też Prezydent Jurek Kargol.

                  Szkoda, że trochę nie dopisała frekwencja, chociaż przedstawiciele RC Lublin i RC Stare
              Miasto też gościli....

                                                                                                                                             JT
                                                 Józef Pankiewicz – autoportret.

                                                 W latach  1884-1885  uczył  się  w  warszawskiej  Klasie

                                                 Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona i A. Kamiń-
                                                 skiego, następnie wraz z W. Podkowińskim wyjechał do
                                                 Petersburga aby w l. 1885-1886 przebywać na stypen-
                                                 dium  w  tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W  1889
                                                 obaj artyści udali się do Paryża. Tam jego obraz Targ na
                                                 jarzyny  na placu za  żelazną  bramą  (1888, realistyczny,
                                                 zdradzający wpływ A. Gierymskiego) został nagrodzony
                                                 srebrnym medalem na Wystawie Powszechnej.
                                                     Zapoznawszy  się  z  pracami  impresjonistów  po
                                                 powrocie do Warszawy w 1890, starał się przenieść na

                                                 rodzimy grunt francuskie trendy malarskie. Nawiązujący
                                                 do  impresjonizmu Targ na kwiaty przed kościołem Św.
              Magdaleny  w  Paryżu  (1890)  spotkał  się  z  nieprzychylnym  odbiorem  polskiej  krytyki
              i  publiczności,  która  doradzała  malarzowi  wizytę  u  okulisty.  Bezkompromisowy
              impresjonizm  objawił  się  w  obrazach  Wóz  z sianem (1890),  Pejzaż  z  krzewami  (1890).
              Kolejne lata przyniosły fascynację symbolizmem. Tworzył nastrojowe nokturny o ciemnym,
              niemal monochromatycznym kolorycie: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą (1892),
              Dorożka  nocą  (1896),  Łabędzie  w  ogrodzie  Saskim  (1896),  Park  w  Duboju  (1897).

              Inspirowany m.in. twórczością Jamesa Whistlera tworzy cykl nastrojowych portretów m. in.
              Portret Dziewczynki w czerwonej sukni (1897), Portret Pani Oderfeldowej z córką (1897,
              nagrodzony na Wystawie Powszechnej w Paryżu złotym medalem).
                  W 1897 wstąpił do krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W latach
              1897-1906  podróżował  po  zachodniej  Europie  zwiedzając  Holandię,  Belgię,  Włochy,
              Anglię, Niemcy i Francję. W roku 1906 został profesorem Akademii Sztuk Pięknych ASP
              w  Krakowie.  Kolejne  wakacyjne  wizyty  we  Francji  zaowocowały  szeregiem  obrazów
              i akwafort przedstawiających widoki Concarneaux, St. Valery en Caux, Collioure, Saint-
              Tropez, Vernon i Giverny. W tym okresie pozostawał pod silnym wpływem twórczości
              Paula  Cezanne’a.  Zaświadcza  o  tym  m.in.  seria  martwych  natur  w  tym  najznakomitsza
              Martwa natura z owocami i nożem (1909).


              70
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76